אברהם צבי (הערשל) שק בן מרים-מירל וישראל-איציק שעק

  1. ראשי
  2. חללי מערכות ישראל
  3. אברהם צבי (הערשל) שק בן מרים-מירל וישראל-איציק שעק

אברהם צבי (הערשל) שק בן מרים-מירל וישראל-איציק שעק

 

אברהם צבי (הערשל) שק בן מרים-מירל וישראל-איצק שעק, נולד ב-1905 בזמושץ. למד בבית הספר בעירו, ובשנת 1926, ימי "העלייה הרביעית" עלה לארץ-ישראל, והיה חבר פעיל במפלגת פועלי ציון, בה היו חברים עוד בני משפחתו. אחריו עלה אחיו יענקל שעק, שעבד בסלילת כבישים, רעב ללחם וחזר לפולניה, בתקווה שיעלה שוב ארצה. לצערנו נרצח במחנה ליד בוכנוואלד ב-1945.

יענקל שעק (מימין) במחנה סוללים ליד גדרה, 1927

כפועל ידע גם אברהם צבי שנים של רעב וחוסר עבודה ונדד ממקום אחד למשנהו. הוא עבד בנמל חיפה, כשרק יהודים מעטים עבדו בו, היה בין סוללי כביש סרפנד-ירושלים, היה פועל במחצבות "נשר" וב"טחנות הגדולות" בחיפה. שם נלחם על זכויות הפועל העברי. בצפת עבד במסגרת עבודות יזומות של הממשלה ושירת גם במשטרה. לימים הקים משפחה והשתקע בחיפה, בה נולדו שני בניו משה ויהושע (שוקה).

 

אברהם-צבי (הערשל) שק משמאל ועוד חבר מימין מארחים את יוחנן מורגנשטרן (במרכז), בביקורו בחיפה,כאן ליד בית ההסתדרות בהדר הכרמל, 1927
מורגנשטרן, ממפקדי מרד גון וורשה, נפל שם במאי 1943. קראו עליו בפרק הדמויות מזמושץ'

היה פעיל בארגון ה"הגנה" בעיר והיה בין ראשוני המתנדבים ל"מכבי-אש" בהדר הכרמל.

בימי מאורעות הדמים שפרצו ב-1936 התגייס לחיל הנוטרים ונשלח במסגרת תפקידו לשמירה במסגרת עליית ישובי חומה ומגדל, חניתה ונגבה.

 

                         

אברהם צבי הערשל שק כבאי בחיפה, 1927          גאפיר, 5 באוגוסט 1939

בשלהי אוגוסט 1939 ליווה עם חברו גרשון רוגוז'נסקי מכונית משוריינת שיצאה להביא מים מבאר טוביה לקיבוץ נגבה. בדרך עלתה המכונית על מוקש שהונח על ידי ערבים מהסביבה שהתנכלו לישוב. גרשון נהרג ואברהם צבי נפצע קשה וכעבור יומיים, ביום י"ח באלול תרצ"ט, 2.9.1939, מת מפצעיו.

 

שרידי הטנדר הפגוע של אברהם צבי הערשל שק, בין באר טוביה לבין נגבה, אוגוסט 1939

אברהם צבי הערשל הובא למנוחות בבית העלמין חוף הכרמל בחיפה, בלוויה שנערכה על-ידי ההסתדרות וההגנה. הוא קבור בחלקת וותיקי ההגנה. הניח אישה, שני בנים ומשפחה בזמושץ', וכן אח אחד (יוסל) בארץ. בגלל פרוץ המלחמה באותו יום, הוריו ובני המשפחה האחרים, שנספו אחר כך בשואה, לא ידעו על מותו. לאחיו ששרד (שמעון), נודע דבר נפילת אחיו הבכור רק כאשר הגיע ארצה על סיפון אניית המעפילים "ארבע חירויות" באוגוסט 1946, לפני שנלקח למחנה המעצר בעתלית והוגלה לקפריסין.

 

הלוויית אברהם צבי הערשל שק, במבואות חיפה, 3 בספטמבר 1939

 

   

הדיווחים בעיתון דבר על מות אברהם צבי שק, ספטמבר 1939

במדור "לזכר נעדרים" שבעיתון "דבר" פורסמה רשימה לזכרו.

דף זה הוא חלק ממפעל ההנצחה הממלכתי 'יזכור', שנערך ע'י משרד הביטחון

ערך ישראל שֶׁק, אחיינו

דילוג לתוכן