לֶשְׁמִיַאן (לֶסְמַן), בּוֹלֶסְלַאב (Bolesław Leśmian-Lesman) (1877-1937)

  1. ראשי
  2. אישים
  3. לֶשְׁמִיַאן (לֶסְמַן), בּוֹלֶסְלַאב (Bolesław Leśmian-Lesman) (1877-1937)

בולסלאב לשמיאן (לסמן) (Bolesław Leśmian-Lesman), מגדולי משוררי פולניה בראשית המאה העשרים, יליד וורשה, 1877. שמו המקורי היה לֶסְמַן (Lesman) וכדי להתערות בחברה הפולנית שינה אותו לשם בעל צליל פולני לֶשְׁמִיַאן (Leśmian).

בילדותו עבר לקיוב, שם גדל ולמד משפטים. בשנת 1901 חזר לוורשה, ממנה טייל באירופה. בפאריס, בירת התרבות האירופאית של תחילת המאה העשרים עבד, למד, והתחבר לקבוצת האמנים המודרניסטים, מהם הושפע. שם גם התחתן עם זופיה צ'ילינסקה. בשובו לוורשה הקים בה את התיאטרון האמנותי הנסיוני, וייסד עם חברים את הביטאון האמנותי המשפיע, ירחון המוקדש לאמנות וספרות "כימרה" (Chimera), שעורכו היה חברו הקרוב זנון פשסמיצקי (Zenon Przesmycki) .

פרסומי הביכורים שלו לא זכו להד רב. הוא נסע שוב לצרפת וחזר ב-1914. אז שינה את שם משפחתו.

בסוף מלה"ע הראשונה התיישב בזמושץ', כשניהל אחוזות בחרוביישוב וכעורך דין בזמושץ'. כמתבולל מובהק לא היה לו קשר עם הקהילה היהודית בעיר. אז החל להתפרסם ובשנת 1933 מונה חבר באקדמיה הפולנית לספרות. בשנת 1935 חזר לוורשה, בה הלך לעולמו בשנת 1937.

צלב על קברו בבית הקברות Cmentarz Powązkowski בוורשה, כנראה על מצבת אשתו
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bolesław_Leśmian

יצירתו מתאפיינת בקווים מיתיים ובאוירה פנטסטית, המתייחסת לפולקלור הפולני. בן דודו יאן בז'כווה (Jan Brzechwa) היה אף הוא משורר חשוב בשפה הפולנית.

באפריל 2010 ערכה האוניברסיטה הקתולית ע"ש יוחנן פאולוס השני בלובלין () כנס בינלאומי שהתקיים בזמושץ', טישוויץ והרוביישוב, בנושא יצירתו ויצירת ארנולד סלוצקי (Arnold Slucki), אף הוא משורר יהודי-פולני יליד טישוויץ.

ראו את כתבתו של יורם ברונובסקי (1948-2001), "בין שני הרים, מכתבים מפולין, יורם ברונובסקי על שני המחברים הזמושצ'אים – פרץ ולשמיאן.

דילוג לתוכן