אֶפְּשְֹטַיין, יוסף (קולונל זִ'יל) (1911-1944)

  1. ראשי
  2. אישים
  3. אֶפְּשְֹטַיין, יוסף (קולונל זִ'יל) (1911-1944)

יוסף אפשטיין (Joseph Epsztajn – Epstein) (קולונל ז'יל), יליד זמושץ' 1911, פעיל המפלגה הקומוניסטית וגיבור המחתרת הצרפתית, נרצח ע"י הגסטפו באפריל 1944 במצודת ולריאן (מערבית לפאריס).

אפשטיין למד משפטים בוורשה והפך פעיל במפלגה הקומוניסטית הפולנית, נאסר, שוחרר, נמלט לצ'כוסלובקיה וחזר לצרפת. שם המשיך בלימודיו, התחתן עם פאולה, יהודיה מלודז', הצטרף למפלגה הקומוניסטית הצרפתית, נאסר, עבר לבורדו ושם אירגן תאים של המפלגה. משם עבר לפאריס והשלים את לימודי המשפטים, אבל בהיותו אזרח זר לא עבד כעו"ד.

ב-1936 הצטרף לבריגדה הבינלאומית בספרד, לחם בביסקאיה, נפצע, החלים, פיקד על יחידת מתנדבים מרומניה (!). ב-1938 חזר אפשטיין לצרפת ונעצר במחנה לפליטים פוליטיים. עם פרוץ המלחמה התגייס אפשטיין לצבא הפולני, התפטר והתגייס ללגיון הזרים, לחם, נפל בשבי הגרמנים, ברח, עבר לשוויץ, הוסגר לגרמנים, התחמק ועבר בשם בדוי (ז'וזף דופא) לפאריס.

ב-1941 הצטרף למחתרת הקומוניסטית, שיפר את טקטיקת התקיפה של המחתרת ופיקד בה. יחידתו התנפלה על יחידה גרמנית והצליחה להרוג עשרות גרמנים. רק פרטיזן אחד נפצע. לרוע המזל היחידה עליה פיקד הוסגרה לגרמנים. אפשטיין עונה בכלא פְרֶזְנֶה (Fresnes Prison) והוצא להורג.

בצרפת כונה קולונל ז'יל (Colonel Gilles) ונחשב גיבור לאומי.

   

Place Joseph Epstein, 20e arrondissement, Paris
קרדיט תמונה: וויקיפדיה

https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Fichier:Place_Joseph-Epstein,_Paris_20.jpg
https://fr.wikipedia.org/wiki/Place_Joseph-Epstein

משה זאלצמאן כתב על אודותיו ספר ביידיש יוסף עפשטיין (קאלאנעל זשיל) – דער העראישער יידישער פרייהייטס-קעמפער. כמו-כן הוסרט עליו ועל יחידת הפרטיזנים שלו סרט דוקומנטרי.

דילוג לתוכן